ectچیست

خطرات شوک درمانی

اگرچه ECT عموماً بی خطر است ولی خطرات و عوارض جانبی  احتمالی این موارد هستند:

  • گیجی: بلافاصله بعد از درمان، فرد دچار گیجی می شود، که می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. ممکن است فرد نداند کجاست و به چه دلیلی آنجاست. درموارد نادر، گیجی چند روز یا بیشتر طول می کشد. گیجی عموماً در افراد مسن تر مشهود تر است.
  • فراموشی :برخی افراد مشکلاتی در یادآوری اتفاقاتی را که درست قبل از درمان، هفته ها یا ماه های یا در موارد نادر سالهای پیش از درمان افتاده، مشکل دارند. این حالت فراموش پس گستر نامیده می شود. فرد ممکن است طی هفته هایی بعد از درمان نیز در یادآوری اتفاقات مشکل داشته باشد. برای اکثر افراد این مشکلات حافظه معمولاً طی چند ماه بعد از درمان بهبود می یابد.
  • عوارض جانبی جسمی: در روزهایی که ECT اجرا می شود، برخی افراد دچار حالت تهوع، سردرد یا درد بدنی می شوند. این حالات بعد از دریافت دارو درمان می شوند.
  • عوارض پزشکی. مانند سایر فرآیندهای پزشکی، خصوصاً فرآیندهایی که شامل بیهوشی هستند، خطر عوارض پزشکی وجود دارد. طی ECT، ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابد و در موارد نادر می تواند به مشکلات جدی قلبی بیانجامد. اگر فرد مشکل قلبی دارد ممکن است شوک درمانی بیشتر خطرآفرین باشد.